Centrul Cultural „Ionel Perlea” şi sala „Europa”, sau, mai pe româneşte, International Conducting Competition, 5-th Edition

0

Încet, încet, parcă zi imperceptibilă după zi, au trecut 30 de ani, de când, în prima săptămână a lunii mai a anului 1991, în sala de festivităţi a Centrului Cultural „Ional Perlea” a avut loc prima ediţie a Festivalului şi Concursului naţional de interpretare a liedului „Ionel Perlea”, eveniment muzical fondat în onoarea marelui dirijor şi compozitor originar de pe meleaguri ialomiţene. Festivalul a fost creat la iniţiativa, apoi insistenţele lui Şerban Codrin, membru în triumviratul de conducere a noului, pe atunci, Comitet Judeţean de Cultură-Ialomiţa. Şerban Codrin ştia ce personalitate fabuloasă în lumea muzicală românească şi internaţională fusese, timp de 50 de ani dirijorul, compozitorul Ionel Perlea (1900, Ograda – 1970, New-York).
Mai întâi, a fondat Premiul „Ionel Perlea” pentru arta dirijatului. Astfel, a apelat la prieteni cu autoritate profesorală şi critică dinn lumea muzicală, profesorul universitar doctor Grigore Constantinescu, preşedinte al Societăţii criticilor muzicali „Mihail Jora”, profesoara Maria Slătinaru, invitându-i la Slobozia şi propunându-le directoratul artistic, alcătuirea şi coordonarea juriului.
Încă de la început, local, festivalul s-a desfăşurat sub autoritatea tutelară a Consiliului Judeţean-Ialomiţa, care avea Centrul Cultural în subordine administrativă. Numele Centrului Cultural a devenit „Ionel Perlea”, spre nemulţumirea multora dintre vechii activişti, însă noile autorităţi nu s-au lăsat derutate, din contra. Astfel a fost asigurată o parte din logistică şi finanţare, iar sponsorii locali au fost încurajaţi să se alăture. Dacă prima ediţie a fost un strălucit succes, celelalte s-au desfăşurat între aceleaşi echipe organizatorice, judeţeană şi naţională. Curând a mai fost invitat să se alăture organizatorilor marele compozitor Theodor Grigoriu, personalitate de rang înalt a vieţii muzicale româneşti, preşedinte al Fundaţiei Naţionale „Ionel Perlea”, legatar testamentar al compozitorului de origine ialomiţeană.
În prealabil selectaţi din clasele de canto, studenţii înscrişi în concurs erau acompaniaţi de pianişti; se prezenta un program alcătuit din 4-5 lieduri, interpretate în limbile germană, franceză, engleză, rusă, română, limbile originare ale poeziilor transpuse pe muzică de compozitori iluştri, de la Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin, Brahms, la Liszt, Gustav Mahler, Dmitri Shostakovici, Serghei Prokofiev, până la compozitorii români Ionel Perlea, George Enescu, Theodor Grigoriu, Pascal Bentoiu. Juriul alcătuit din cadre universitare de la academiile muzicale din Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara, Constanţa, Braşov, apoi Chişinău, stabileau premii pentru interpretarea vocală şi instrumentală. Se adăgau recitaluri susţinute de membrii juriilor sau de invitaţi speciali, în general câştigătorii Trofeului „Ionel Perlea” din anul precedent.
De prin 1996, în fiecare an era invitat un compozitor să creeze special pentru concursul de interpretare; treptat s-a alcătuit un patrimoniu de compoziţii/lieduri cântate în prime audiţii, înregistrate, tipărite, iar unele difuzate pe CD, de Theodor Grigoriu, Dan Dediu, Vasile Spătărelu, Adrian Pop, Felicia Donceanu, Cornelia Tăutu, Dan Voiculescu, Ede Terenyi, Oana Vardianu, Valentin Timaru, Sabin Păutza. Peste 550 de studenţi interpreţi, peste 100 de pianişti acompaniatori, profesori şi invitaţi în peste 100 de recitaluri au înnobilat sala de festivităţi a Centrului Cultural „Ionel Perlea”, prezentându-se în faţa publicului o bună parte din repertoriul mondial de lied, cântec/song cu acompaniament de pian, dar şi muzică de cameră, sonate de Mozart, Beethoven, Chopin, quartetele de coarde, sonatele pentru vioară solo, Columna modală de Theodor Grigoriu, Variaţiunile Goldberg de Bach. Au cântat profesorii de canto/profesorii de pian Maria Slătinaru, Maria Stoia, Bianca Manoleanu, Pompei Hărăşteanu, Dan Iordăchescu, Florenţa Marinescu, Sorina Munteanu, Ana Rusu, Cristina Simionescu, Iulia Suciu, Inna Oncescu, Claudia Codreanu, Remus Manoleanu, Georgeta Stoleriu, Ioana Bentoiu, Tatiana Botezatu, Gonul Abdula, Ramona Eremia, Vasilica Stoiciu-Frunză, Andreeana Roşca, Crimhilda Cristescu, Gheorghe Roşu, Ionel Voineag, Doina Micu, Michaela Agachi, Mirela Zafiri, Mihai Virtosu, Cezar Dima (Viena), Cezara Petrescu, autoare a unei teze de doctorat în muzicologie despre liedurile lui Theodor Grigoriu, iar lista este enormă, totul se păstrează înregistrat în arhive, în aşteptarea scrierii unei istorii a unui eveniment de marcă pentru cultura naţională, dar, mai ales ialomiţeană.
La fondare, în 1991, festivalul „Ionel Perlea” era al doilea din lume, după Festivalul de interpretare a liedului „Robert Schumann” din Germania; ulterior au apărut alte concursuri în diferite oraşe, Sinaia, Bacău, Brăila.
Schimbându-se echipele de conducere de la Şerban Codrin la Cristian Obrejan, apoi Doina Roşca până la foarte dinamica şi ambiţioasa Clementina Tudor, după 25 de ani noul manager a căutat un nou director artistic, alegerea oprindu-se asupra compozitorului, dirijorului şi profesorului Sabin Păutza, care a propus adăugarea unui concurs de dirijat, continuare a celui iniţial din anii ’90.
Astfel, anul acesta, 2021, s-a ajuns la a 5-a ediţie a concursului internaţional de dirijat, iar Festivalul „Ionel Perlea” s-a metamorfozat într-o adevărată „olimpiadă muzicală internaţională”.
Pentru o mai strânsă colaborare internaţională, anul 2021 a adus un nou organizator, Asociaţia „SuonArte”, manageriată de baritonul Cătălin Toropoc, câştigător al trofeului „Ionel Perlea” la o ediţie trecută.
Astfel, anul acesta Festivalul „Ionel Perlea” s-a desfăşurat în patru etape, cu centrul de iradiere atât în Sala „Europa” a Consiliului Judeţean cât şi în Casa Memorială de la Ograda.
În etapa întâi, consumată între 27, 28, 29 mai, un juriu alcătuit din soprana şi profesoara Nelly Miricioiu, primsolistă a Operei Covent Garden, Londra, profesoara universitară, soprana Florenţa Marinescu, Universitatea Ovidius, Constanţa, slobozeanca Mirela Bunoaica, soprană, primsolistă a operei din Stutgart, Germania, profesorul universitar Mihai Munteanu, Chişinău, dirijorul Alexandru Cedrone, au acordat premii pentru interpretarea, atât cu pian cât şi cu orchestră, a unui repertoriu alcătuit din arii de operă şi lieduri de Ionel Perlea. Premiul întâi a fost câştigat de Ryounghan Seo, Coreea de Sud; premiul al doilea, Diana Turturică, România; premiul al treilea, Yurii Strakhov, Ucraina; premiul publicului prezent în sală, Lara Raihno, Portugalia, şi al publicului din online, Alexandru Costea, România; premiul special pentru cea mai bună interpretare a unui lied de Ionel Perlea, Yurii Strakhov; premiul special, Alexandra Kirsanova, Ucraina. Manageri ai unor teatre au acordat unor solişti remarcaţi în concurs premii speciale constând în contracte de colaborare. Concertul de gală, cu orchestra Ionel Perlea a avut loc în seara zilei de 29 mai, ora 19, în sala „Europa”, sub bagheta dirijorului italian Alessandro Cedrone.
În etapa a doua, 1-5 iunie, profesoara Nelly Miriciou a susţinut un masterclass, cursuri speciale de măiestrie în interpretarea unor arii de operă din repertoriul belcanto-ului italian: Giuseppe Verdi, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti, Giacomo Puccini, inclusiv Wolfgang Amadeus Mozart, compozitor austriac, considerat „soarele muzicii”, cel mai mare creator muzical al tuturor timpurilor. Concertul de gală a avut loc în seara zilei de 5 iunie, ora 19, cu orchestra „Ionel Perlea” sub bagheta dirijorului Alessandro Cedrone, Italia.
Etapa a treia, 19-25 iulie, a luat forma unor cursuri ale unei şcoli de vară, prin organizarea unui masterclass internaţional de dirijat, sub autoritatea maestrului Dumitru Goia, dirijor al Operei Naţionale, concretizat prin punerea în scenă a operei „La Traviata” de Giuseppe Verdi, în regia Laurei Maria Vlădoiu. Masterclassul a fost susţinut pe scena sălii „Europa” de nouă tineri dirijori, Cezar Verlan, Mircea Pădurariu, Bianca Oprea, Cătălin Toropoc, Mihaela Istrati, Enrique Ricard Torres, Marius Şerbănescu, Cosmin Hărşian, Petre Florentin Gîscă. Duminică, 25 iulie, ora 19, „La Traviata”, operă în patru acte de Giuseppe Verdi, a fost interpretată d’a capo al fine, în premieră la Slobozia, de orchestra şi corul Operei Naţionale Române sub bagheta celor nouă dirijori. Soliştii au fost voci tinere, în plină afirmare artistică, Alexandra Grigoraş (Violeta), Andrei Manea (Alfredo), Alexandru Constantin (Giorgio), Adelina Ciobanu (Flora), Bianca Poenaru (Anina), Paul Celmare (Gastone), în alte roluri Dan Indricău, Ştefan Lamatic, Iustinian Zetea, Alin Horia Mânzat, totul transformat într-un succes entuziasmant, un spectacol de o mare complexitate, unde muzica s-a bucurat de cea mai profesională atenţie, fiindcă interpreţii ei, la acest înalt nivel, individual sau în ansamblu, nu îşi permit erori de interpretare.
În sfârşit, etapa a patra a sărbătorii ialomiţene a muzicii a cuprins Concursul Internaţional de Dirijat, ediţia a cincea, 27-29 iulie 2021 în eceeaşi sală „Europa”. S-au înscris 31 de tineri dirijori, însă au ajuns la Slobozia numai 25, Bălae Aurel (România), Berlad Maria (Ucraina), Bui David (Germania), Choi Anrew Joon (SUA), Folloni Federico (Italia), Hauptmann Julian (Germania), Hollander Gabriel (Belgia), Woollen Jacobsen (SUA), Kowalchuk Vitaly (Ucraina), Kuwahara zshizuo (SUA/Japonia), Lim Won (Coreea de Sud), Manafzade Abuzar (Azerbaijan), Ocana Carlos (Spania), Pădurariu Mircea (Romania), Park Changmin (Coreea de Sud), Perlman Mark (SUA, în vârstă de 57 de ani, de observat o similitudine cu numele de familie al lui Perlea!), Pop Matei (România), Polzhofer Kai Johannes (Austria), Salmon George (Regatul Unit), Stefaniak Monika (Polonia), Torboli Stefano (Italia), Tsiatsianis Vasilis (Grecia), Vazquez Jorge (Mexic), Zincă Sebastian (SUA, România), Zou Jia-Hung (Taiwan), absenţii sunt motivaţi, din cauza pandemiei. Juriul este alcătuit din Andriy Yurkevych (preşedintele juriului, Ucraina, dirijor, director muzical al Teatrului de operă şi balet „Maria Bieşu”, Chişinău), Sabin Păutza (SUA/România, preşedinte de onoare, compozitor, dirijor), Irina Hasnaş (compozitor, editor), Claudio Maria Micheli (Italia, profesor la Academia internaţională de muzică din Roma, dirijor), baritonul Cătălin Toropoc, manager „SuonArte”. Concursul a constat din trei etape. În prima, tinerii concurenţi, în ordinea tragerii la sorţi, au dirijat un repertoriu simfonic clasic, de asemenea, tras la sorţi, câte o parte din Simfonia nr. 104 de Joseph Haydn, Simfonia 1 de Ludwig van Beethoven, simfonia 5 de Franz Schubert. Calificaţii în etapa a doua au dirijat un repertoriu de operă, atât cu pian, cât şi cu orchestra, arii din „Don Giovanni” şi „Nunta lui Figaro” de Mozart, trei arii din „La Traviata” de Verdi, introducerea operei, arii şi un duet din „Ovgheny Oneghin” de Ceaikovski.
Gala finală şi decernarea premiilor s-a desfăşurat joi, 29 iulie, ora 19, cu public, în sala „Europa”. Deoarece ne aflam în Ziua Imnului Naţional, „Deşteaptă-te române” de Anton Pann, a fost interpretat de soliştii galei şi de Orchestra „Ionel Perlea” sub bagheta dirijorului ucrainean Andrey Yurkevich în faţa unei săli în mod solemn ridicate în picioare.
Spectacolul a cuprins arii de operă de Mozart, Verdi, Ceaikovski, interpretate de baritonul Andrei Cocîrlea, soprana Ana Cebotari, soprana Bianca Poenaru, tenorul Paul Celmare, tenorul Andrei Petre, baritonul Vasile Chişu sub bagheta lui Pădurariu Mircea, Stefaniak Monika, Bui David, Choi Andrew Joon, Perlman Mark, Kuwazara Z Shizuo. Gala simfonică a cuprins „Preludiu la unison” din Suita 1 pentru orchestră de George Enescu, dirijor Choi Andrew Joon, uvertura la opera „Don Giovanni” de Mozart, simfonia a 5-a de Franz Schubert, cele patru părţi fiind dirijate pe rând de Bui David, Perlman Mark, Kuvahara Z Shizuo, Mircea Pădurariu. În final, publicul a aplaudat din inimă reuşita spectacolului şi simfonia lui Franz Schubert (1797-1828), acelaşi compozitor vienez, care a impus în lumea muzicii liedul ca specie autonomă de aria de operă şi oratoriu, îmbogăţind patrimoniul cu peste o mie de astfel de creaţii pentru poezie/voce şi pian.
Imediat juriul s-a retras pentru deliberare pe baza însemnărilor pe caiete special tipărite, fiecare concurent fiind notat pentru dirijat simfonic, dirijat operă în cele două runde de concurs, plus gala finală. Palmaresul cuprinde următoarele nume de câştigători: Premiul Filarmonicii de Stat-Sibiu, contracte de colaborare pentru Kuwabara Z Shizuo şi Bui David, Premiul Teatrului de Operă-Braşov, contract pentru Kuwabara Z Shizuo, Premiul Filarmonicii „Banatul” din Timişoara: Mircea Pădurariu. Premiul orchestrei: Mircea Pădurariu. Menţiune: Mircea Pădurariu. Premiul III: Choi Andrew Joon. Premiul II: Kuwahara Z Shizuo. PREMIUL I şi TROFEUL „IONEL PERLEA”: dirijorul de 29 de ani, Bui David, Germania. Limba de comunicare între dirijori şi juriu, dirijori şi orchestră a fost engleza, pe când compoziţiile au aparţinut compozitorilor germani, italieni, un român şi un rus.
Doamna Clementina Tudor l-a întrebat pe Sabin Păutza, care totdeauna are la îndemână un răspuns paradoxal, floreta subtilă a omului inteligent: „Am auzit discutându-se în culise, concursul internaţional de dirijat „Ionel Perlea” ar fi cel mai remarcabil eveniment de gen din ţară anul acesta?”, „Nu este nici pe departe cel mai remarcabil, este unicul!”
Marele spectacol de la Slobozia a ascuns, de fapt, o comemorare: cu 51 de ani în urmă, pe 29 iulie 1970, înceta din viaţă la New-York unul dintre străluciţii artişti, în lume, şi parţial ignoraţi, acasă, un om de cultură desăvârşit, care şi-a sacrificat zilele, nopţile, anii, propria creaţie pe altarul artei dirijorale. Făclia sa aprinsă trece din solist în solist, din dirijor bătrân în dirijor tânăr spre generaţiile de azi şi viitoare de muzicieni, pe care le îndeamnă cu mărinimie spre acelaşi desăvârşit altruism dovedit de Ionel din Ograda. VIVAT IONEL PERLEA!
Șerban Codrin, Ialomița

Lăsați un mesaj

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.